Spiller hverandre gode
Med transport og kran under samme tak kan Polartrans og PolarKran tilby komplette løsninger som gjør hverdagen enklere for kundene.
Våre folk er veldig samkjørte og vi spiller hverandre gode, sier daglig leder Roger Nykmark i Polartrans og daglig leder Ronny Solli i PolarKran.
Det betyr at de to bedriftene også kan gi kundene en pakkepris og de trenger kun å forholde seg til én person. Dette er nok en faktor som har bidratt til at selskapene i samarbeid har transportert og montert en stor andel av modulbyggene som har kommet opp i byen de siste årene.
Kreative løsninger
Det som kjennetegner de to selskapene er evnen til rask omstilling og en høy grad av problemløsning.
Som da de skulle frakte en spesialbygget luke for Momek i Mo Industripark til Rogdeli i Telemark i Sør-Norge.
– Den var 3,5 meter bred og 4,6 meter høy. Vi lastet den på en lavbygd 2 akslet henger vi hadde. Selv da måtte vi på forhånds sjekke ruten for underganger og andre eventuelle hindringer for turen. Med dedikerte sjåfører og god planlegging går det meste forteller Nykmark.
Trigges av utfordringer
Et annet oppdrag handlet om å frakte opp til 30 meter lange bruelementer fra Sandnessjøen til Hattfjelldal. Igjen en operasjon som krever meget grundig planlegging med blant annet dispensasjon fra Statens Vegvesen samt bistand fra politiet.
– Folkene våre elsker jo denne typen jobber. De trigges av utfordringer, sier Nykmark.
Den samme innstilling finner du hos PolarKran som også er kjent for å være kreative og bistå kundene med gode løsninger.
– Vi har flere ganger løftet mobilkraner og kranbiler inn i og bak bygg for å løse kundenes løftebehov når det ikke har vært mulig å komme til på ordinært vis, sier Solli.
Må finne de rette folkene
Begge de daglige lederne mener at bedriftenes suksess skyldes dedikerte og kunnskapsrike medarbeidere som står på tidlig og sent for å tilfredsstille våre kunder.
– Vi bruker mye tid på å finne de rette folkene med den rette innstillingen. Da handler det ikke så mye om CV og papirer, men personlige egenskaper. Så tar vi oss heller tid til å lære dem opp fra bunnen av, sier Solli.
PolarKran jobber mye sammen med lokale bedrifter på bolig- og næringsprosjekter men har også oppdrag for regionale og nasjonale aktører, som blant annet Statens Vegvesen. Da det skulle bygges midlertidig bru til Grønnfjelldalen bistod selskapet med mobilkran og stødig kranfører. PolarKran var dessuten med på utbyggingen av E6 Helgeland nord og har hatt kraner på vindmølleparker både i Troms og Nordland.
Solli er likevel klar på at hovedtyngden av oppdragene utføres for de trofaste lokale bedriftene, store som små.
– En fin førjulstradisjon er å løfte og transportere julegrana til gågata for Rana Kommune, sier han.
Plast og merde-montering
Polartrans har Helgeland Plast som en av sine hovedkunder. De frakter inn pellets til produksjon av rør og de kjører ferdige rør og deler ut til kunder for viderebehandling til vannkraft, smoltanlegg og merder til oppdrettsnæringen.
– For 30 år siden kunne man jo ta inntil 10 merder på en bil. I dag trenger du kanskje inntil 3 semier for å få ut en merde, sier Nykmark.
Helgeland Betong er en annen viktig kunde og Polartrans har fem betongbiler og en betongpumpe som sørger for at betongen kommer ut fra fabrikken og til der det skal støpes.
Her har Polartrans de senere år levert mye betong til nye E6 Helgeland nord samt til utbyggingen av Nasjonalbiblioteket sine nye haller inne i Mofjellet.
Polartrans kjører også ut vegger, hulldekker, søyler og dragere som produseres hos Helgeland Betong. Ofte møter de da på PolarKran som står klar på byggeplass for montering.
– Vår jobb er å sørge for at kundene får jobben utført på en rask, trygg og kostnadseffektiv måte. At vi da kan trekke veksler på to selskaper med ulike spisskompetanse gjør dette til en ekte vinn-vinn situasjon, konkluderer Roger Nykmark og Ronny Solli.